Tidemann Transport ApS,
v/ Jens Tidemann Ilbro / Hjørring
Tekst Jens Tidemann og Svend Erik
Pedersen.
Foto: Jens Tidemann
Erfaring med transporterhvervet blev
opnået tidligt som bydreng hos Brønderslev Rejsebud, som
havde fragtruten til Aalborg, varerne blev da kørt ud på en
Long-John til kunderne i Brønderslev. Efter konfirmationen i
1964 kom Jens i lære hos en købmand, men kun i 14 dage,
købmandens kone var en skrap dame. En ny læreplads som
reservedelsmand hos Saab og Hanomag v/ Laurits Jensen i
Hjørring
blev indledt i 1966 og udlært i
1969. I denne periode blev det store kørekort erhvervet på
lige fod med mekanikerlærlingene i firmaet. Efter at være
udlært reservedelsekspedient blev det til job hos Hjørring
Rejsebud, som chauffør efter broder Mogens, som overtog
fragtruten Lønstrup – Aalborg, dette job varede til den 20.
september 1969.
Verner Christensens vognmandsforretning blev i efteråret
1969 sat til salg med en Ford Trader D6 med en løs kølekasse
for 8.500 kr. plus 12,5 % moms. Forretningen blev købt, men
det var ikke sådan lige til for en 19-årig at optage et lån
på 10.000 kr. for den gang skulle man være 21 år, så det
måtte gøres i faderens navn og med to onkler som
kautionister. Dermed skulle det vise sig at blive et
livslangt job, som Jens Tidemann siger: ”Jeg bliver ved lige
så længe, jeg kan”.
Det hele startede i Vendsyssel med en lokal mælkerute alle
ugens dage, og derfra udviklede forretningen sig hurtigt til
en bred vifte af transportopgaver, så som smør til
Englandsbåden og mælk til Cold Stores i Aalborg plus korn og
foderstoffer for Chr. H. Nielsen i Hjørring og
byggematerialer for et par murere.
I 1970 kom bil nummer to til: en Bedford uden tip med
anhænger, året efter blev en ny Scania Super 76 med turbo og
240 HK med påhængsvogn og tip købt. I 1972 blev der et
samarbejde med Kroghs Stensilo i Klim
indledt, hvor der blev kørt til kunder fra Vigsø og
senere fra Bradsted, Aalborg og Thyborøn, et job som der
køres den dag i dag. I samme periode blev fisk fra
Vendsyssel kørt til Sønderjylland, og som returlæs var der
korn og foderstoffer for Jerslev Lokalforening. På en af
disse ture indtraf en trafikulykke i Kolding, som betød at
Jens Tidemanns kørekort blev inddraget i 6 måneder i 1973.
Lastbilerne blev derefter kørt af chauffører, og Jens blev
forpagter af Mobiltanken på Sæbyvej i Hjørring. Oliekrisen i
1973 gjorde det ikke nemt, for forpagtningsafgiften var den
samme uanset salget på 15.000 kr. men det lykkedes at øge
salget til taxi, kollegers og egne biler. Dette mersalg
betød, at Mobil ville have større afgift på grund af øget
salg, en beslutning som førte til, at Mobil blev bedt om at
finde en ny forpagter.
I midten af 1980´erne fik man den første A-tilladelse og nu
kørtes udover Skandinavien i hele Europa. Som Jens Tidemann
siger: ”Det er så godt som at vinde i lotto”. I de følgende
år fik forretningen flere A- tilladelser. En række store
kunder kom til med kørsel i Skandinavien og Europa,
heriblandt Color Line, som beskæftiger 2 – 3 biler hver dag
med kørsel af proviant sydpå. Som tiden gik, kom der flere
og flere A-tilladelser og dermed faldt fragtraterne pr. kørt
km. Et samarbejde med Euro Cargo kom til at koste en lille
million, da de gik konkurs og sammen med andre tab blev det
besluttet at tage en frivillig betalingsstandsning. Anparter
i Vendsyssel Slaggesortering overtog Anker Christensen og i
Tidemann Transport af Peter Kristensen, det betød at der
økonomisk kunne ryddes helt op. Efter tre måneder købtes
alle anparter i Tidemann Transport ApS, samt 50% af Anker
Christensens anparter i Slaggesorteringen og dermed var der
gang i forretningen igen.
Nevøen Peter Kristensen blev ansat som bogholder i 1992, men
året efter ønskede han at være vognmand, og det førte til
etableringen af Tidemann Transport ApS med en bil på fifty
fifty basis.
Firmaets biler var frem til 1995 af mærkerne Volvo, Scania
og Mercedes- Benz og var i to blå farver, mørke og lyseblå
med hvide striber og skrift på førerhuset, samt rødt chassis
og hjul. I denne periode kom vognparken op på 16 biler,
opgaver blev flere og flere, hvor der blev kørt Rasmussen &
Schøts, asfaltfabrik i Hjørring, fisk til Sønderjylland for
Richard Nielsen, Skagen, jordbrugskalk til Manne Grovvarer
og Jerslev Lokalforening, og til Sverige fiskemel for fem
fabrikker i Hirtshals, returlast fra Sverige var træ til
Bullboard i Hjørring og til Lilleheden i Tornby. Dertil kom
dækslast af masonit plader fra Kristianssand for Fred Olsen
Line, som der stadig køres for nu med proviant til Tyskland
for Color Line, og med returlæs fra Hamborg.
Nye kunder kom til via bekendtskabet med Euro Cargo, hvor
Speed Frakt i Norge havde trailere der skulle køres fra
Frederikshavn ud i Europa. På grund af tidligere erfaring
med betaling via Euro Cargo, blev det aftalt således at
regning skulle sendes inden weekenden med betaling om
mandagen. Speed Frakt var med i 4 fusioner og via dette
fortsatte samarbejdet for til sidst at samarbejde med
Deutsche Bahn, som var en rigtig god kunde.
I 2007 vælger Jens Tidemann af sælge 9 eksportbiler og 11
trailere til PK Transport i Serritslev, tiderne var hårde
med stor konkurrence og finanskrise, og da det ikke kunne
komme på tale at udflage til biler og chauffører til
udenlandske nummerplader, måtte det være sådan. Jens
Tidemanns moral er ikke til sådanne tiltag.
Fra 1989 skete der et modelskifte, fordi Lastbilforhandler
Knud Petersen, som tidligere havde solgt Scania og Volvo til
firmaet, nu var blevet sælger af MAN. Før dette skifte,
havde firmaet i en periode på 12 måneder en bil på prøve,
hvor chauffør og vognmand så mærket an. Der blev der på
chaufførens anbefaling købt en MAN bil med 480 HK., men
efterfølgende er alle biler købt med 500 HK., da dette
økonomisk er bedst. I forbindelse med køb af MAN skete der
er farveskifte til hvid med sølvgrå hjul, samt blå striber
og rød skrift på førerhuset.
Udover sit eget firma er det også blevet tid til
bestyrelsesposter i DTL - Dansk Transport & Logistik, og FDL
- Frie Danske Lastbilvognmænd over en snes år, bl.a. formand
for FDL i 16 år. |