Danske Veteranlastbiler Tekst og Foto: Svend Erik Pedersen, svp@svebo.dk
Lastbiler har
altid fra drengeårene i 1950´erne været min interesse, som kom
sig af, at jeg i Nordrup Farendløse, sydøst for Ringsted, hvor
der i de år var ikke mindre end 6 vognmand, så der var masser af
lastbiler at se på, og det var interessant for en dreng som mig.
I 2021 er der kun én forretning tilbage. |
Info. Biler fra Sjælland /Lolland-Falster er øverst og under kommer biler fra Jylland Nyeste opdateringer er mærket sådan = +++++ |
Sjælland / Lolland-Falster |
Før restaureringen
Foto: Steen Holsmose
Chevrolet Six Longframe, HK 60, 1931. Ejer: Steen Holsmose, Stege. Lastbilen blev købt som ny af vognmand Niels Peter Kanstrup til ruten Stege – København. I 1937 var der 8 Chevrolet lastbiler, hvor de 3 var med Longframe i forretningen. Steen Holsmose købte bilen i 2005 i meget dårlig stand og restaurerede den frem til 2016, hvor den nu er lige så flot som en ny bil og indregistreret som H 5206 på historiske sorte nummerplader.
|
Foto: Svend Erik Pedersen
Før restaureringen.
Foto: Peter K. Hansen
Volvo LV71D. 1933. Ejer: Peter K. Hansen, Algestrup. Bilen er 6 cylindret 3,3 ltd. 65 HK og 4-trins gearkasse, med hydrauliske bremser. Bilens motor er lavet i Skövde og gearkassen i Köping begge steder har Volvo stadig fabrikker med produktion. Produceret 1932 – 1935 i ca. 3.275 stk. Bilen var fra ny brandbil i Kristianstad i Sverige, mere historie kendes ikke. I 2011 købtes bilen hos en sjællandsk produkthandler, hvor den frem til 2015 får en totalrenovering af ejer som er udlært Volvo lastvognsmekaniker og i dag er salgschef hos Titan / Volvo Lastvogne i Holbæk. Lakering og skrift er udført af, BL Lakering ApS og Gittes Skiltecenter, Ringsted. Sluttelig er den indregistreret på historiske sorte nummerplader. C2823 Foto: SVP. |
Efter restaureringen
Foto: Svend Erik Pedersen
Volvo 465, 1963. Ejer: Poul Bek-Pederen, Dalmose. På en tur til Lillehammer i Norge, købtes 2 ”ladefund” i 2006, hvor modelbetegnelsen der var ”Bamse”. Hjemme blev de to biler, hvor den ene var ret dårlig med frostsprængt motor blev brugt som donor, så det blev til én bil i 2007. Anledningen til købet var at Dalmose Vognmandsforretning havde 50 års jubilæum. Når det blev en Volvo 465, var inspirationen, at forretningens stifter Gunnar Bek-Pedersen i 1957 som den første fik en dieselbil på Sydvestsjælland. Bilen har i 10 år været brugt til studenterkørsel, men denne kørsel er stoppet, og nu bruges den alene til hyggeture. |
Foto: Svend Erik Pedersen
Scania 142H, Intercooler 1985. Ejer: Søren Bek-Pedersen, Karrebæksminde. Bilen har fra ny af været en del af den daglige drift i Dalmose Vognmandsforretning fra 1985 - 2005. Bilen blev i 2006 renoveret af ejeren og er i dag veteranlastbil, som lejlighedsvis har været brugt til specielle arrangementer så som firma og studenterkørsel. |
Foto Søren Bek-Pedersen
Scania Vabis 76, Super. 1965. med Varig påhængsvogn. Indregistreret 2.1.2015. Ejer: Hjarne Larsen, Frederikssund. Bilen er købt i Porsgrun i Norge uden opbygning, førerhus og ramme af Ole Johnny Madsen og restaureret af ejer selv. Varig påhængsvogn fra 1970 har tilhørt Andelsosteriet Sjælland, Ringsted, og gik efter en Volvo 86N med løse mælketanke, derefter som fragtvogn hos Gunnar Larsen, Slangerup for sluttelig at være køreskolevogn i Tørslev. Bag på bilen står der: Born in Södertalje, Hard work in Norway. Retired in Denmark. |
Foto: Svend Erik Pedersen
Scania Vabis 36. 1966. Last 6,5 tons med 3-vejs Nopa tiplad. Motor ds 5 med turbo 130 HK. Ejer: Kaj Hjort, Ejby. Bilen har fra ny af tilhørt vognmand Finn Petersen, Hellestrup / Holbæk. Finn Petersen blev syg og bilen kørte meget lidt for til sidst i 1990 at blive taget ud af drift og sat i garage, hvor den stod til 2003. Nuværende ejer købte bilen i meget fin stand, så det blev til en nænsom restaurering, som kun tog 7 måneder. For og sidefjelder der stadig er de originale fra da bilen var ny i 1966. Nuværende ejer har kørt lastbil i 7 år, for derefter i 37 år at være Falck mand i Roskilde, hvor de sidste 19 år var med sværgods transporter. |
Foto: Svend Erik Pedersen
Foto: Jens Amorsen
Volvo N86, 1967. Ejer: Jens Amorsen, Kyndby. Lastbilens tidligere ejere harværet Knud Larsen, Tyvelse i farverne rødbrun og grøn, senere blev denblålig hos Ejner Larsen, Gimlinge. I 2006 købte Jens Amorsen bilen og foretog en komplet renovering, også af den originale motor. Bilens Varig påhængsvogn på 16 tons, årgang 1968 har tidligere tilhørt Knud S. Nielsen, Sonnerup. |
Foto: Svend Erik Pedersen
Volvo F88, 1968, stel nr. 2021. Ejer: Mogens Nielsen, Glostrup. Købt i Båstad i Sverige i 2006. Bilen har kørt som trækker i et tømmerfirma. Ejer og hans søn Martin Nielsen som begge er udlært Volvo mekanikere har sammen med Iver Svendsen på eget værksted restaureret bilen i årene 2007 – 2014, hvorunder den har fået et lad påbygget. I førerhuset ses Jesper Andersen, Studstrup / Slagelse |
Foto: Svend Erik Pedersen
Foto: Ingvar Nielsen
Volvo N86, 1968. Ejer: Henry Madsen,
Tuse Næs. Lastbilen blev i starten af |
Foto: Svend Erik Pedersen
Volvo N84, 1969. med 3-vejs tiplad. Ejer: Frede Andersen & Søn, Næstved. I anledning af firmaets 100 års jubilæum i 2003 købte vognmand Hans Vilhelm Andersen bilen af beredskabsstyrelsen og fik den renoveret, som den ser ud i dag. Når det blev en Volvo L 375, så var det, fordi det var den første lastbil, som han købte brugt efter overtagelse af firmaet i 1963 til en pris af kr. 17.000,00 hos vognmand Buchvardt i Herlufmagle. Bilen bruges i dag ved specielle arrangementer og som firmaets ansigt ud af til. |
Foto: Svend Erik Pedersen
Foto: A/S Årdal Billag
Scania L 110 S42, 1969. Ejer: Kim Ancker,
Ortved. Bilen er købt af Kurt F. Jørgensen, Græsted. Fra ny af
leveret som 2 akslet trækker med 1 akslet trailer til brug i
linjetrafik Årdal – Oslo for A/S Årdal Billag i Norge. Efter 5
år får firmaet en ny hænger til linjetrafikken, og bilen bliver
nu ombygget til bjærgningsbil i firmaet, hvor den erstatter en
Scania 76 ved at dennes bil aggregat bliver flyttet over på
Scania 110. |
Foto: Svend Erik Pedersen
Peterbilt 379-127 EXHD 1988 &
Tanktrailer Geusten-lag 1984. Ejer: Kim Ancker, Ortved /
Ringsted. Peterbilten er købt i Miami / Florida i 2002 af et
leasing firma og udskibet fra Jacksonville til Bremerhaven, hvor
Kim Ancker selv kørte bilen hjem til Ringsted. Derefter
gennemgik den gennem 19 år en totalrestaurering. Tanktraileren
blev købt i Bergen / Norge i 2019, hvor den har tilhørt Svein
Hoff Transportservice As, og udskibet til Hirtshals, hvor Kim
Ancker´s chauffør Henning "Baloo" Olsen, hentede traileren hjem
til Ringsted, hvor der derefter er foretaget en totalrenovering
fra tank til husvogn. |
Foto: Svend Erik Pedersen
Foto: Kim Ancker.
Foto: Svend Erik Pedersen
Volvo N86, 1971. Ejer: Martin Jensen, Snertinge. Bilen er købt i 2007 af Bruno Clausen, Haslev og restaureret af ejeren over en periode på to år, hvor kun maling og skrift er udført med hjælp. Bilen er fra Luleå i Nordsverige tæt på grænsen til Finland, hvor den har kørt i kommunen. Derefter har den kørt en årrække med materialer for en bygmester, inden den blev solgt til Danmark. |
Foto: Svend Erik Pedersen
Volvo N88, S, 1971. Ejer: Klaus Jensen, Snertinge. Bilen er købt i november måned 2007 i Norge. I årene 2008 – 2009 blev bilen restaureret af ejer og to venner, samt en dygtig pladesmed for slutteligt at blive malet hos en automaler. Forud har bilen fra 1971 til 1980 kørt i en svensk kommune, hvor vides ikke. Derefter solgt til norsk vognmand, som i 27 år brugte den til grus / asfaltkørsel. |
Foto: Svend Erik Pedersen
Scania 110 LS, Super, 6x2 trækker 1974. Ejer: Poul-Erik Johansen, Korsør. Bilen har monteret en sleeper / sovekabine, samt en Wasbart trailer fra Tyskland, den eneste af sin slags i Europa. |
Foto: Svend Erik Pedersen
Scania 42 H, V8. 1975. Ejer: Børge Larsen, Farendløse. Bilen er købt hos Poul B. Nielsen, Ringsted og sat i stand som veteranbil. Maling og skrift er udført af Ingvar Nielsen, Ørslev. Til brug som veteranbil blev det ikke til noget for Børge Larsen, bilen blev i stedet solgt til vognmand Arne Larsen, Tolstrup. |
Foto: Svend Erik Pedersen
Volvo F 7, Intercooler, 1984. Ejer: Jesper O. Nielsen, Nebsmølle / Jystrup, som blev købt den 1.marts 2017 med 299.000 på tælleren. Bilen er fra ny købt af Kaj Nielsen, Ramsø Containerudlejning, Havdrup og i drift frem til 1996. I perioden 1996 til 2017 var bilen sat til side og afmeldt. |
Foto: Svend Erik Pedersen
+++++
Scania 141, V8, Årg: 1978. Ejer Steen Petersen. Bilen er købt i Sverige, hvor den har kørt som tankbil på en flyveplads. Restaurering er sket på eget værksted i årene 2015 – 2018. Varig / Ringsted anhænger: Årg: 1976. Er købt i 2016 af en landmand der brugte den som landbrugsvogn. Er restaureret i 2019 – 2020. Maling er udført af: BL Lakering, Ringsted. Skrift og staffering er udført af: Gittes Skilteservice, Ringsted. |
Foto: Svend Erik Pedersen
+++++
Scania 142, Intercooler V8, Årg: 1987. Ejer Ronnie Petersen. Bilen er købt af AC Mejerimaskiner ApS i Løkken i 2016, hvor den var delvis restaureret, de havde købt den som tankvogn fra Sverige. Er færdig restaureret i 2017 af Ronnie Petersen. Istrail trailer: Årg: 1981. Købt i Norge og restaureret færdig i 2021. Maling er udført af: BL Lakering, Ringsted. Skrift og staffering er udført af: Gittes Skilteservice, Ringsted. |
Foto: Svend Erik Pedersen
+++++
Foto: Svend Erik Pedersen
Scania Lbs 141, V8, Variant S34, Stelnummer 1002157, første indregistrering 15. november 1977. Ejer: Max Piet Nielsen, Farendløse. Bilen er købt af Stein-Harry Johansen fra Tromsø i Nord Norge i 2015, hvor den har været i drift frem til 1996. |
Foto: Torsten Rasmussen
IVECO Turbo Star 190–48, Stelnr. ZCFM1VUH001178467. Første indregistrering i Italien 1.1.1992. Ejer: Torsten Rasmussen, Tune. Lastbilen har kørt i firmaet Edilias i Torino i Italien frem til 2011, hvor den blev afmeldt, bilen havde da rundet 700.000 km. I 2017 køber Torsten Rasmussen bilen i Rødekro i Sønderjylland, hvorefter restaurering påbegyndes med henblik på, at den skal fremstå så originalt så muligt, som en af Jens Werner Nielsens tidligere Iveco lastbiler. |
Foto: Svend Erik Pedersen
Scania Vabis L44, Stel.nr. 78920. Registreret 31.12.1949. Ejer:
BRDR. JENSENs GODSTRANSPORT A/S, Nr. Alslev. |
+++++
Triangel T 42 S, 6 cyl. 4,6 l, 75 HK.
Årgang 1938, fra De forenede Automobilfabriker A/S, Odense.
Bilen hvortil der også hører en påhængsvogn, ejes af Finn
Amorsen, Skibby. |
Foto: Svend Erik Pedersen.
Jylland |
Før restaureringen
Foto: Jørgen Hansen
Volvo N86, Variant 44. Registreret 2.10.1969 på norske plader K 70 944. Bilen har fra 1969 til 2016 været
tilknyttet Kjevig Lufthavn, Kristiansand i Norge og har kun kørt
der. Ved en auktion i 2016 blev bilen købt af vognmand Jørgen
Hansen, Møldrup, som ses på billedet fra auktionen i 2016. |
Efter restaureringen
Foto: Jørgen Hansen
Fyn |
+++++
Foto: Firmaet Poul Skov A/S
Volvo N86. Vogn nr. 1. Første indregistrering i Sverige 30.3.1971. Ejer: vognmandsfirmaet Poul Schou A/S, Odense, v/ Direktør Poul Henrik Schou, Logistikvej 25B. 5250 Odense SV. Bilen er købt af nuværende ejer i 2015 i forbindelse med firmaets 75-års jubilæum. Dette køb var et ønske fra firmaets nuværende ejer Poul Henrik Schou, som er 3. generation i firmaet, om at erhverve en lastbil fra 1970´erne. Bilen er købt af Östanviks Rep & Svets i Furudal, en virksomhed indenfor Maskinhydralik i Midtsverige nordøst for byen Mora i Dalarna, hvor bilen har været i drift frem til 2015. Bilen og Faco-kran er blev renoveret af firmaet Poul Schou A/S, så den nu fremstår så godt som fabriksny. Volvo´en er nu virksomhedens visitkort ud ad til og er af og til ude på specielle opgaver bl.a. til veteranlastbiltræf rundt i landet. |
+++++
Foto: Svend Erik Pedersen
Volvo N1025. Ejer: Henrik G. Larsen, Brændeskov, 5771 Stenstrup. Lastbilen blev fra ny af i april 1977 købt af Kaj Nautrup, Spøttrup ved Skive. Bilen er opbygget med 3-vejs tip med sugeblæseanlæg, træk til påhængsvogn, og beslag til ammoniak tank. Bilen blev taget ud af drift den 6. september 1997, og har derefter stået inde de næste 19½ år. Ejeren har købt bilen af Kaj Nautrup den 5. marts 2017. Bilen ses på Industrivej / Fabriksvej i Skælskør den 14. maj 2021. |
Foto: Svend Erik Pedersen
Her ses lastbiler efter at den i 2021 har fået nyt / gammelt restaureret lad med presenning, sug og blæseteknik. |