Brian Overby, Lomborg

Billederne er venligst udlånt Brian og billeder jeg selv har taget

Klik på et billede og diasshow starter automatisk fra dette billede.

                               Brian Overby, Lomborg / Lemvig

Af: Brian Overby & Svend Erik Pedersen, svp@svebo.dk
Foto: Brian Overby

Starten som vognmand skete den 1. april 2007, efter I 2007, og lukkede dermed virksomheden med 3 biler. Starten på chaufførjobs begyndte hos Søren Kruse, Harboøre og Carl Emil Madsen, Lemvig. Der blev også arbejdet med andre ting, såsom halvandet år som brolægger og knap 4 år ved Lemvig Fiskeauktion.
Som vognmand blev der startet med en helt ny forvogn/hænger, en Volvo FH480 3 akslet boggiebil med tip og en 3 akslet Zorzi tiphænger. Kørslen bestod i foderstoffer for Dansk Landbrugs Grovvarer (DLG) og betongrus til IBF-Beton (Ikast Betonvare Fabrik). Derudover blev der leveret grusgravsmaterialer til lokale kunder. Fordelingen de første år var nok 75% foderstoffer, 15% betongrus og 10% andet lokal kørsel.
Finanskrisen i 2008/09 ramte ikke firmaet særlig hårdt, selv om mængderne der skulle flyttes blev mindre, viste DLG og IBF sig at være meget loyale overfor deres faste leverandører.
I 2010/11 blev det muligt at køre med 54 ton på 7 aksler. Det betød, at et bilskifte måtte ske lidt før end planlagt, hvis de nye vægtgrænser skulle udnyttes. Så i 2010 blev en ny Scania R560 3 akslet boggiebil med tip og en ny 4 akslet Vandborg tipanhænger, som dog først blev leveret i 2011.
I 2013 købte han en nærliggende vognmandsforretning med 1 bil. Det var en 5 år gammel Mercedes-Benz 2548 også 3 akslet med tip og bagmonteret kran, samt tilhørende 3 akslet HFR tipanhænger. Der blev ansat to chauffører, så der kunne køres 3 mand på to biler. Det kunne lade sig gøre, fordi der vare rigtig mange timer på bilen med kran, der fortrinsvis kørte med bigbags for DLG. Samtidig gav det mulighed for at afholde ferie ,uden at bilerne skulle holde stille, noget som især DLG efterspurgte.
I 2014 blev Mercedes´en byttet ud til en ny 4 akslet Volvo FH 540, trippelboggie med 3 drejeaksler og 2 løftbar aksler med tip og kran. Fortsat med 3 akslet HFR hænger, der samtidig blev malet om i firmaets blå farver.
Det fungerede rigtig godt indtil 2015, hvor DLG ændrede deres måde at håndtere transporten på. Det betød desværre, at kørslen ikke længere var nogen god forretning at fortsætte med på samme måde. Derfor blev Scania´en solgt, og chaufførerne blev begge fyret.
Fra 2015 ændredes kørslen en del. Kørslen for DLG stoppede, og et nyt samarbejde begyndte i stedet for med at køre for Vestjyllands Andel (VA), hvor der blev kørt foderstoffer, samtidig var betongrus blevet en større del af forretningen ud over foderstoffer.
I 2016 blev kranen solgt og købte i stedet en medbringer truck. Det skyldtes, at der skulle ske levering af træpiller for en lokal træpille forhandler. Samtidig begyndte et samarbejde med ham om at sælge træpiller til  egne kunder. Desværre kom dette samarbejde ikke til at fungere, så det blev opsagt og blev fortsat i eget regi og koncentrerede sig om salg og levering til egne kunder.
I 2018 blev en ny 3 akslet Vandborg Kærre med tip købt i stedet for HFR anhængeren. Grunden til, at det blev en kærre, var, at der efterhånden blev kørt lige så meget betongrus som foderstoffer. Samtidig kunne en medbringer truck monteres bag på kærren. Det kunne ikke lades sig gøre bag på en tipanhænger.
I 2021 blev den sidste nye bil købt, en Volvo FH 500 turbocompound, trippleboogie med tandem og styrbar løfteaksel bagerst, og tip som de andre.
De sidste år var fordelingen af kørslen ca 30% foderstoffer, ca 30% betongrus, ca 30% salg og levering af træpiller og ca 10% andet lokalkørsel.
I alle år har Brian Overby været medlem af Vestjyllands Vognmandsforening og DTL, og i 8 år siddet i bestyrelsen for Vestjyllands Vognmandsforening.
Firmaet blev solgt pr 1/1-2023 til en frisk ung mand fra lokalområdet, der vil fortsætte med samme kørsel, som firmaet sluttede med. En ny arbejdsplads er heldigvis fundet hos Thyborøn Nordsø Ral som maskinfører, et af de grusværker som virksomheden er kommet på igennem alle år. Her mødes han stadig med gamle kolleger og kan holde sig lidt ajour med, hvad der sker i branchen.

Retur.