Øgenavne for chauffører


Brumme


Gammel John
 


  Münchaussen.


Villy Rundkørsel
Var chauffør hos Leegaard og søn, han blev kaldt Villy rundkørsel
Hvorfor det lige var da hav væltede i en rundkørslen, hav fik øgenavn,
vides ikke, for han lavede så mange andre ulukker.


PRÅSEN
John Mattsson
Har været ansat i Rødby Autotransport i en lang årrække, hvor han har kørt indenrigs og en del på Sverige.
 Navnet PRÅSEN har fulgt ham siden drengeårene og dette navn har hans chauffør kolleger også taget til sig.

 


 

Garfield Trans.
Har Futte og Garfield bamser i forruden og på lysskiltet og navnet Garfield trans på stænkelapperne.


Peter Piller.
Det var noget med længden og et ukendt antal damer.
 


Holger Lyskasse.
Vognmand
Det eneste lys der var på bilerne var i lysskiltet.
 


Peter Kanin.
Han kørte for Bredal og var vegetar ,kørte en Italiens tur på en kasse gulerødder.


Jørgen Hat.

I tidernes morgen kørte Jørgen med koks i sække og for ikke at få støv ned af nakken,
fik han syet en speciel hat med lang slør i nakken.


Dinglepik.
Nordsø cowboyens bror Ib fik navnet fordi han havde fået sådan
en tatoveret på venstre skulder for mange år siden .


John Sutsko
Navnet fik han fordi han var en af de første som ikke tog
træskoene med ind i føre huset så hvad mon han så brugte ???.


Svend Brumme.
Svend Jørgensen kørte i mange år som beifahrer for Thorfisk,
men når så tiden meldte sig hvor der var farer for det var glat på vejene
gik Brumme som regel i vinterhi, og var svært at få fat på.


Tyk Tonny.


Store Finn.
Der manglede aldrig mad, når Finn var tilstede.
Han havde en kødhakker med i værktøjskassen, så der blev tit
lavet bøffer af Okse mørbraen.


Peter Modvind.
Peter Danielsen Esbjerg.


Bent Brunkul.
Bent fik navnet for det med at blive vasket skete vist ikke hver dag.


Danmarks Otto.
Otto kørte i mange år blev senere lastvognssælger.


Nordsø cowboy /John Ulfborg.
John Christensen
John er fra Ulfborg og kørte i mange år til Italien
han kørte for Marius Larsen Starup.


Little Mr. Coffee.
Søren Mariager
Da Søren kørte Grækenland for VHT, Vendsyssel Handel og Transport fik han en del engelske og skotske chauffører
som venner, som han holdt meget af. Søren hører til blandt de få, der uanset nationalitet,
næsten altid holdt ind for at se om der manglede hjælp, for Søren var altid god for et eller  andet stykke værktøj,
mange fattede ikke hvor han havde, hvad man ellers har i sit værktøjsskab, henne, han havde et
veritabelt værksted i sit, samt diverse køkkengrej og diverse delikatesser, og så var der altid frisklavet kaffe på kanden
for som han altid gør når man holder ind, man sætter da lige en kande over medens man alligevel holder stille og så napper
men vel også en inden man kører videre, så briterne kaldte ham aldrig andet end Little Mr. Coffee.
 


 

Turbo Killer.
Thomas Mariager , kørte i flere år siden hos vognmand Bent Medum Andersen, Hjørring
i en gammel fladhattet F10, der vistnok i sine unge dage havde kørt mellemøsten flad, og nu på sine ældre dage
 trak fisk rundt i europa for Skaw-Trans. Thomas formåede på ca. et halvt år at slå 3 turboer ihjel på bilen, deraf navnet
Turbo Killer.


 

Lidt forskellige navne.
Lille Otto - Lille Hans - Lille Egon - Lille Jørgen - Lille Jens - Millimeter Viggo - Galop Chr.
John Sunds - Erik Kølkjær - Sorte Erling - Hvide Henning - Røde Henning - Henry Solskin
Peter Flyttemand - Poul Erik (Polle) - Jens Jørgen (Klaus) - Flemming Bager
Bruno (menneske mortensen) - Jørgen Pind - Niels Grus - Pastoren - Snus
Nuser - Fin Chr - Gardin Benny - Bjarne Sjælland - PE. Knumand - Store John
Ulrik Larsen (Lasse) - Peter Plys - HC - Henning Bus - Æ Pruhest - Æ Verdensmester
Æ Murer - Æ Mælk Kusk - Æ Piberenser - Æ Fåravler


 

Holger skruelåg.
Har aldrig mødt manden men det siges han har så mange rynker
at han kan skrue hatten på hovedet.


Jens Røv.
Jens havde kørt lastbil næsten hele sit liv, havde over 25 år hos
asfalt firmaet Superfos , jeg ved ikke om det er rigtigt men,
har fået fortalt navnet kom fordi han i sine unge dage kørte motocross
og han altid lagde i røven på ham som lagde næstsidst om det passer ved jeg
ikke men, historien er da sjov
(har siden lade mig fortælle at han har en anden version) ????


Søren Vogndræber.
Fik navnet fordi, enten var han uheldig med at køre bil
eller også var han en klovn til at køre bil , for bilerne
blev bulet enten i den ene ende eller den anden.


Anton Dramatik.
Kørte for et firma i Esbjerg.
Ifølge egne udsagn var der ikke det, han ikke havde oplevet af
usædvanlige karakter ved kørsel i udlandet. Når han kom hjem fra
udlandet, havde han altid noget dramatisk at berette. En gang påstod
han, at en lastbil var faldet lige ned foran ham fra en bro - og sådan havde han
hver gang en masse dramatiske historier om sine turer sydpå.
Anton var i øvrigt formand for de gule chauffører i Esbjerg i 1970´erne.
De gule forbund blev opløst ca. midt i 1970´erne.


Jens rutebil.
Navnet kom af hans far var rutebilvognmand og så har navnet fulgt
ham siden . Jens startede som chauffør midt i 1970 ,kørte Italien i mange
år ,og kører stadig men kun herhjemme.


Peter Hårtørrer.
Peter var en af de første som kørte med aircondition monteret på taget
så det er nok derfra navnet kom Peter kørte for Marius Larsen Starup,
som kørte for Mogens Bredal


Karl Jægermeister.
Kørte Italien i mange år for PC Holm Pedersen Hvalpsund
og hvorfra navnet kom kan man kun gætte på ?????.


"Æ Fil"
Egon Filsø er hans rigtige navn, derfor går han under navnet "Æ FIL"
Han kørte i over 25 år hos BRDR. Dalgård Bonnet og nu kører han
container for Lemvig Beton.


Svovl - Ove.
Kørte i en årrække med svovl for IAT og blev
kaldt "stabilius" ved ikke hvorfor.


Palle Winersnitsel.
Han kørte for IAT det giver sig selv hvor på spisekortet han landene.


Peter Modvind
Han kørte den første f89 Poul Thomsen fik med tagspoiler.


Persillen.
Poul var hans rigtige navn og øgenavnet fik han fordi
han spiste persille og påstod det bedre kunne holde ham vågen,
om natten. Han kørte som Beifahrer for Thorfisk Grenå.


Gylle Jack.
Niels var hans rigtige navn
Navnet Gylle Jack kom fordi han i mange år kørte
på maskinstation hovedsagelig med gylle og
navnet beholdte han selv om han startede som tankvognschauffør
hos BRDR. Dalgård


Doktoren.
Aksel var hans rigtige navn og navnet kom vist nok
fordi han altid havde hvide træsko og hvid kittel på
 og kørte for slagteriet
ved vognmand Reinholdt Ottesen Lemvig.


Sorte Martin.
- var ikke rigtig ansat som chauffør hos Victor Munch Fanø
men kørte dog et par turer for firmaet . Hans borgerlige
navn var Martin Christensen, og han ejede et badehotel .
Sorte Martin kørte sammen med Victor Munchs søn , Roland
på deres første tur til Belgien .
Roland Munch fortæller , at der med sorte Martins bil af og til
blev smuglet kaffe og cigaretter.


Sorte Lorens
(>>
Svart´ Lorens<<)
- var mørk i huden og var efter sigende ud af en taterfamilie.
Han havde kulsort hår , så deraf navnet . Det fortælles , at
han havde visse problemer med skattevæsnet - endda i to
kommuner . Da han også boede på kommunegrænsen , benyttede
han sig heraf at spille de to kommuner ud mod hinanden.


Schwarzer Max
-var en af de tyske Beifarer.
Han var ikke sort af fødsel, men
var kendetegnet ved altid at
være møgbeskidt.


Dykkeren.
Navnet kom fordi han holdt meget tæt vej kajkanten på
havnen i Skagen og ville stramme presenningssnoren, ja hvad sker der så,
snoren ikke er fra samme dato, den sprang og undertegnede , ja han fik en
dukkert og navnet >>Dykkeren<< holdt ved i mange år fremefter.


Humle.
Hed han selvfølgelig, fordi han var fra Fyn og godt
kunne lide et godt glas øl - helst flere .
Engang var han, under en kortere ophold på
Sardinien, ude at bade i en sø, da kammeraterne
råbte til ham, at han skule skynde sig i land:
Der var slanger i søen.
Humle svarede på sit Fynske:>>Jeg har set dem, det er bare snoge<<
og svømmede videre.


Jørgen Godthumør.
Var fra Padborg og kørte i mange år for en vognmand
i Kruså . Han var blandt venner og kolleger berygtet for
sin pessimistiske indstilling til nutiden og fremtiden
og for sin noget vrantne holdning til næsten alt og alle.


Henry Bagsmæk.
Hvis navn måske kan forklares ved, at han kørte
lidt for stærkt, så andre kun så hans bagsmæk.
Henry kørte for Rahbek i Christiansfeld og
var selv fra Løjt Kirkeby ved Åbenrå.


Marokko-Ejnar
Fik navnet fordi han bildte sine kollegaer ind,
at han havde gjort tjeneste i fremmedlegionen.
Det vidste sig siden hen overhovedet ikke passede,
han havde kun været i Marokko en gang med et læs.
Men navnet holdt ved ! Han var ansat hos
Walter Hansen i København og senere hos
vognmand Poul Thomsen i Esbjerg.


Vaskebjørnen.
Var snehvides diametrale modstykke
Til kollegaernes store forargelse insisterede han
som også blev kaldt lille Åge på at han hver dag
ville vaskes og have et brusebad. En i chaufførkrese
i datiden vild luksus.


Peter rub og stup.
Hvis øgenavn kan forklares ved, at han en gang med
sin bil kom til at vælte ind til flere træer efter hinanden
og så var der jo en eller anden der sagde, ja han
 har jo også taget rub og stub med.


Ole bærepose.
Var fra Christiansfeld. Blandt sine karakteristika var
at han altid rendte rundt med med en særpræget taske
eller bærepose hvori han havde alt sine jordiske gods.


Niels Vingeben.
Var fra Kolding - egnen. Han havde fået sit navn på grund at
en skavank med sit ene knæ.
En anekdote fortæller, at han på vej hjem fra Tyskland
syd for Hoheluft - mødte en anden Dansk lastbil, der var kørt
i stykker. Dengang gjorde man altid holdt, når man så nogle
af sine kollegaer nød, så Niels holdt også ind for at høre
hvad der var galt .Niels kan du ikke slæbe os ind på nærmeste
parkeringsplads, for så kan vi få en til at hjælpe os viderederfra ?
 Det ka´æ ikke << >> Æ har en løs forbindelse i æ bil (= en pige)
så det går ka´ alle gå, at andre ser det !<<


Frede Overtid.
Ja, mon ikke han har passet sit job til tiden ? Navnet antyder vist,
at han ikke altid kom hjem til tiden med sin læs. Og derved kunne
han jo få overtidsbetaling.


Flodskipperen.
Hed egentligt Marstrup. Han fik sit navn da han engang kørte på en bro
over floden Donau. Pludselig kommer han - uvist af hvilken grund - til at
køre ud over brosiden, hvilken var meget dramatisk og nemt kunne være
endt dramatisk. Efter engen udsagn var årsagen, at >> æ vej den drej`t
og det gø´e et<< Heldigvis sad bagakslen fast i en bropille, men hans bil hang
der ud over floden med Flodskipperen inde i førerhuset. Kun takket være
bagakslen kunne Flodskipperen forsigtigt - uden at vippe bilen i floden
klamre sig i sit trinbræt og redde sig selv over på fast grund på broen.
Siden dengang hed han ikke andet end Flodskipperen.


Provst Kjærgaard.
Var chauffør hos et vognmandsfirma fra Esbjerg. Provst Kjærgaard kom til at
skrive under med dette falske navn efter at have været årsag til, at lasten
var blevet beskadiget på en tur til Paris. Det var ikke senere muligt for politiet
at finde frem til nogen med dette navn !


Snehvide.
Var øgenavnet på en stor kleppert med vildt hår og udslidte træsko.
Det med vand og sæbe var ikke elementer, han omgikkes med til daglig.
Det fortælles at da vognmanden engang gik ud til bilen og åbnede
døren til førerhuset, sprang musene rundt inde på sæderne.